پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟
نوشته شده توسط : ساحل

پچ پنل چیست

وظیفه اصلی پچ پنل این است که بین نقاط انتهایی کابلهای شبکه و ساز و برگ شبکه ای مانند هاب، روتر، … پیمان گرفته و به جای اینکه کابلهای شبکه مستقیما” به این ساز و برگ وصل بشن از طریق پچ پنل وصل میشوند.

به عبارت دیگه وجودش به هیچ وجه الزامی نیست ولی بکار بردنش پچ پنل چیست در شبکه هایی که در طی زمان گسترش و تغییرات دارن کار رو آسان میکند .

پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که روی آن به شمار مشخصی پورت شبکه هستی دارد مثلاً 24 پورت ، 48 پورت و …. در اثناء کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که شدنی است فعلاً بلا کاربرد باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد.

اما باید این امکان باشد الی در هنگام افزایش کاربر این سوکت ها را وارد مدار شبکه کرد لذا کارآزمودگان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل کاربرد می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری میکنند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می کنند الی در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

پچ پنل‌ها از شماری پورت شبکه ساختن شده‌اند و در رک پیمان می گیرند.
متناسب با نیاز یک سیستم شبکه و شمار فعلی و نیاکان کلاینت‌ها، شدنی است که شمار پچ پنل‌ها در رک اصلی متغیر باشد، اما نکته مهم این است که یک سر همگی کابل‌های کشیده شده شبکه در همه ساختمان در پایان به پچ پنل وارد شده و ارتباط‌های شبکه را شکل می‌دهند.

اگر پچ پنل نداشته باشید، این اتفاقات می افته:
– وقتی میخواید کلاینت خاصی رو به علت خاصی آشکارا به گرد از Device های اطاق سرور وصل کنید باید یک کابل مجزا براش بکشید یا اینکه با Tester راز کابلشو پیدا کنید.

– اگر بخواید فیزیکی کابل یگانه از کلاینت ها رو از سوئیچ بکشید. یا ترتیب پیوستگی سرور ها و سوئیچ ها رو عوض کنید هم به دشوار می خورید.
– اگر بخواید سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگه ای متصل کنید، باید برید پست رک سرور که احتمالا پر گرد و خاکه و لباساتون حسابی مورد عنایت قرار می گیره.
استفاده از پچ پنل یعنی:
تمام شبکه شما در اطاق سرور، و در مساوی چشمانتونه و نیازی به بیرون رفتن و حتی جابجا شدن در اطاق رو ندارید و این یعنی خیلی خوب!

علاوه بر این عدم استفاده از اون و قتی شمار گره های شبکه افزایش پیدا می کنه یعنی سبک مغزی محض.

به محض قبل اومدن نخستین سخت و جابجا شدن تصادفی کابلها یک روز سودمند کاری رو بخاطرش باید هدر بدین!

در بیشتر شبکه ها استفاده از اون بیشتر برای بازدارندگی از بار خرج ای ناگهانیه الی بهره‌گیری همیشگی و مستمر.





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: